Thursday, 26 April 2012

Apam Indon



Assalamualaikum semua.. lama sungguh zura tak bersiaran.. Hari ni zura nak kongsi resepi yang dah ramai orang cuba.. zura jumpa kat dapur kak Azlita dan beberapa blogger yg lain.. jom kita tengok resepinyer..


Apam Indon


5biji telur
1 sudu kecil ovalette
1 suu kecil esen vanilla(zura guna esen strawberry)
300gm tepung gandum
300gm gula halus(zura guna 250gm)
250ml susu segar/santan(tapi zura guna susu cair)
1/2 sudu kecil baking powder
sedikit garam
pewarna


Panaskan pengukus.. Balut penutup dgn sehelai kain (utk mengelakkan air dr menitis keatas apam)
Sediakan loyang ukuran 9 inci..
Alas dasar loyang dgn baking paper..


Ayakkan tepung bersama baking powder..
Campurkan garam ke dalam susu, kacau hingga larut..
putar telur dan ovalette pd kelajuan maksima hingga kembang..
Masukkan gula sedikit demi sedikit..
Masukkan esen vanilla(zura gna esen strawberry)


Kurangkan kelajuan mixer.. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit berselang-seli dengan susu..
Bahagi adunan kpd 3 bahagian (zura bahagi kpd 5 bahg. 2 bahg utk lapisan atas & bawah, 3 bahg utk lapisan tengah zura marblekan dgn 3 warna).. Masukkan pewarna yg disukai..


Masukkan adunan pertama ke dalam loyang.. Kukus selama lebih kurang 10 minit atau sehingga bahg atas tidak melekat..
Ulang kaedah yang sama utk lapisan kedua.. Adunan terakhir hendaklah dikukus selama 30 ~ 40 minit atau sehingga apam masak sempurna..


Selamat mencuba!!

Tuesday, 6 December 2011

Jom Shopping @ Johor Premium Outlets



Assalamualaikum..
Salam ceria semua.. nak bershoping dimana ya?? bagi sesiapa yang nak bershopping barangan berjenama dgn harga yg lebih murah & dgn suasana baru jom la pergi Johor Premium Outlets (JPO).. JPO terletak di Indahpura, Kulaijaya.. Lebih kurang 10 - 15 minit jer dari rumah zura @ Bandar Putra.. JPO ni baru jer di buka 1 Disember 2011.. Dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato' Seri Mohd Najib Bin Tun Haji Abdul Razak pada 11 Disember 2011.. JPO menyediakan lebih 80 outlet jenama terkenal dan menawarkan harga lebih murah berbanding di butik-butik.. Penjimatan dari 25% hingga 65% setiap hari.. JPO merupakan Premium Outlets yang pertama di Malaysia dan di Asia tenggara..


Alamat JPO:
Jalan Premium Outlets,
Indahpura 81000, Kulaijaya,
Johor Darul Takzim,
Malaysia


Jom tengok ape yang ade di JPO..














Monday, 14 November 2011

Puding Roti Marble



Assalamualaikum..
Selamat pagi.. tinggal 1 minggu jer lagi nak cuti sekolah.. Dah rancang nak bawa anak2 bercuti di mana?? entah ye nak kemana cuti sekolah ni.. sibuk2 bercuti ni jgn lupa pulak langkah2 keselamatan di rumah tu.. Pagi ni zura nak kongsikan resepi puding yang zura buat petang semalam.. resepi puding ni zura dapat dari adik ipar zura, Ujie.. terima kasih pada Ujie kerana sudi berkongsi resepi yang sedap ni..
Dah 2 kali zura buat puding ni.. 1st time guna roti Gardenia, 2nd guna roti tawar jenama biasa jer.. 




Honestly zura tak berapa suka guna Gardenia untuk buat puding roti ni kerana kuat bau rotinya.. lebih suka guna roti tawar biasa jer kerana tak berapa kuat baunya.. Jom tengok camner resepinya..


   Puding Roti Marble


  • Agar2 stripe - 10 gm
  • Air - 4 cawan
  • Roti tawar kecil - 1/2 bungkus
  • Susu cair - 1/2 tin (boleh guna susu tep + air)
  • Santan pekat - 1 setengah cawan
  • Gula - 1 cawan
  • Esen Vanilla - 1 camca teh
  • Pewarna
  • Koko - 3 camca besar + 2 camb air(pes)



   Cara2
  • Masak agar2 bersama air hingga larut dgn api sederhana. Tudungkn periuk dan kecilkan api sekiranya mahu cepat larut dan air tidak kering.
  • Kisar roti bersama santan dan susu cair, tuangkan ke dalam yang telah larut.
  • Masukkan gula dan esen vanilla hingga gula larut dan sebati.
  • Tutup api dan bahagikan kepada 3 bahagian, 1 bahg di campur koko, 1 bahg diwarnakan oren dan 1 bahg lagi warna asal.
  • Tuang 3 sudu besar adunan ke dalam bekas berselang - seli 3 adunan tadi hingga habis kesemua adunan.
  • Langkah ini perlu dilakukan dgn cepat kerana agar2 cepat mengeras.
  • Simpam dalam fridge apabila telah sejuk.
  • Potong puding dan terap mengikut corak kesukaan anda..



Resepi mudah untuk tetamu yang datang berkunjung..



Sunday, 13 November 2011

Lempeng Istimewa bersama Kari Daging

Assalamualaikum..






Menu ape malam ni?? Entah kenapa malas pulak nak masak.. Suami tengok zura masih tak mula memasak petang tadi mula buka peti sejuk,, keluarkan daging.. terfikir jugak nak masak ape la tu agaknya?? Suami zura ni sebenarnyer lebih pandai masak berbanding zura.. cuma semenjak banyak kerja lebih masa ni dia dah kurang turun ke dapur.. Bila suami mula memasak, zura pun jadi asst jer la.. zura tanya nak masak nasi tak dia kata tak payah.. masak lempeng jer..  Oo.. ni mesti nak masak kari.. zura biarkan suami masak hingga siap pastu baru zura melempeng pulak.. 




Bukan susah sangat nak melempeng ni.. cuma kena kreatif sikit supaya anak2 suka nak makan.. Bagi sesiapa yang belum pernah melempeng ni,, jom la cuba masakan yang paling sonang nih.. cicah sardin pun sedap jugak.. zura kongsikan resepinyer di sini..


    Lempeng 



  • Tepung gandum - 2 cawan
  • Air - 2 cawan
  • Garam - 1 sudu teh
  • Butter/minyak - 1 camca besar



    Cara2

  • Kisar semua bahan didalam pengisar supaya tidak berketul.
  • Tuang adunan kedalam mangkuk.
  • Ambil sedikit adunan untuk diwarnakan dan masukkan kedalam piping bag.
  • Panaskan kuali leper dan lengserkan minyak.
  • Pipekan adunan yang berwarna di atas kuali mengikut corak kesukaan anda.
  • Tuangkan pula 1 senduk adunan tanpa warna diatas corak tadi dan ratakan adunan.
  • Biarkan lempeng masak, tak perlu dibalikkan..
  • Angkat lempeng dari kuali apabila lempeng tidak lagi melekat di kuali dan telah masak..
  • Letakkan di atas pinggan dan gulung.
  • Ulang langkah2 diatas hingga habis adunan..
  • Tak perlu lengserkan minyak lagi sekiranya adunan tidak melekat di kuali kerana sudah ada butter di dalam adunan..





     Kari Daging



  • Daging - 1/2 kg (di potong dadu)
  • Rempah penumis 4 sekawan
  • Bawang merah - 5 biji (dikisar)
  • Bawang putih - 3 ulas (dikisar)
  • Halia - 2 inci (dikisar)
  • Rempah kari - 1 paket kecil (25 gm)
  • Rempah kurma - 1 camca besar
  • Ubi kentang - 2 biji (dibelah 4)
  • Serai - 2 batang (diketuk)
  • Daun kari - setangkai
  • Asam jawa - 1/2 camca besar (dibancuh dgn sedikit air)
  • Santan pekat - 1 setengah cawan
  • Garam - secukupnya
  • Serbuk perasa



    Cara2

  • Campurkan bawang merah, bawang putih, halia, rempah kari dan rempah kurma menjadi pes.
  • Panaskan minyak untuk menumis.
  • Tumiskan rempah penumis dan bahan2 yang dijadikan pes sehingga naik bau dan naik minyak.
  • Masukkan sedikit air dan daging, masak hingga empuk.
  • Masukkan kentang, serai, daun kari, air asam jawa, garam dan serbuk perasa.
  • Masukkan santan apabila kentang telah empuk.
  • Tak perlu masukkan santan cair untuk kari yang pekat.



    Selamat mencuba!!

Friday, 11 November 2011

Sup Tulang Rusuk mamak style





Assalamualaikum..


Salam ceria semua.. walaupun hati tak berapa nk ceria.. huhuhu.. 11.11.11,, wah beruntungnyer mereka yang menyambut hari lahir pd hari ni.. sekali dalam hidup.. tapi takpe.. zura tggu taun depan, bday zura 12.2.12.. walaupun tak berapa cantek tapi boleh la.. hee.. Hahh!! nak masak ape harini?? harini zura masak sup tulang rusuk.. resepi ni zura dapat dari kakak ipar zura yang berniaga restoran satu masa dulu.. sebelum ni zura tak pandai makan sup yg pekat dgn rempah.. tapi dah selalu makan, sedap la pulak.. 






Bagi penggemar sup mamak boleh try resepi ni..




    Sup Tulang Rusuk


    Bahan2
  • Tulang Rusuk - 2 kg
  • Rempah penumis 4 sekawan
  • Bawang merah - 7 biji (dikisar)
  • Bawang putih - 3 ulas (dikisar)
  • Halia - 3 inci (dikisar)
  • lengkuas - 2 inci (dikisar)
  • Rempah sup - 1  1/2 paket kecil (5 camca besar)
  • Rempah kurma - 1/2 paket kecil (2 camca besar)
  • Serai - 3 batang (diketuk)
  • Batang Seleri - 1 batang (dipotong2 serong)
  • Garam secukupnya
  • Serbuk perasa
  • Daun sup - 2 pokok (dihiris)
  • Bawang goreng



    Cara2 memasak
  • Rebus tulang rusuk hingga empuk.. Oops,, bukan tulangnya yg empuk tapi daging disebelah tulang tu..
  • Tumiskan rempah penumis, bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas hingga naik bau.. masukkan pula rempah sup & rempah kurma kedalam tumisan tadi seketika sahaja dan tutup api..
  • Tuangkan kedalam periuk rebusan tulang..
  • Masukkan juga batang seleri, serai, garam & serbuk perasa..
  • Hidangkan ke dalam mangkuk & taburkan daun sup dan baw goreng..


    Sambal Kicap special

  • Cili padi - 1/2 cawan (digoreng)
  • Bawang putih - 2 ulas (digoreng)
  • Gula - 1/2 cawan
  • Kicap lemak manis - 1/2 cawan
  • Bawang goreng - 2 camca besar

   Cara2
  • Kisar semua bahan hingga hancur..
  • Tuangkan dalam mangkuk..
  • Siap dah sambal kicap..

Tips 1: untuk merebus daging/ayam tua supaya cepat empuk bagi yg    tiada pressure cooker ~ masukkan 2 biji gula2 hacks hitam semasa merebus.. Insyaallah akan menjimatkan masa dan gas.. jgn risau masakan anda tidak akan berasa hacks..
Terima kasih kepada Abang Zainuddin Ibrahim kerana sudi berkongsi tips dari tukang masak askar.. tak percaya?? cuba dulu..

Tips 2: untuk mengelakkan lemak melekat dimulut ketika makan sup ~ selepas merebus daging, buangkan minyak yg terapung dipermukaan air rebusan kemudian barulah dimasukan bahan2  masakan.. 






Wednesday, 9 November 2011

Tart Bunga yang sangat comel

Assalamualaikum..


Apa khabar semua?? Harap sume sihat yee.. Hari ni adalah hari terakhir bagi sesiapa yg nak melaksanakan ibadah korban 1432H.. zura doakan agar semua perkara2 baik akan dipermudahkan oleh Allah.. Amin.. cerita pasal raye ni,, aritu wat cookies ape tok raye?? zura buat 1 jenis jer,, buat ade2.. tengah malas nak mengookies nih.. 1 jenis pun ok la,, dari xde.. hehee.. nak tau zura buat cookies ape?? cookies ni dah lame zura nak buat tapi x berkesempatan lagi.. so zura buat sebelum hari raya Haji aritu..




Tart bunga ni pun zura jumpe kat dapur kak ita yang sangat berseni & terlebih energy tu.. nak tau kenapa zura cakap camtu,, sbb hari2 ader jer resepi menarik yg dia share.. Terima kasih byk2 pd dia coz sudi kongsikan resepi & cara2 buat tart bunga ni.. so zura minta izin nak kongsikan pulak pada kawan yang lain.. Tart ni memang sedap,, rugi kalau x cuba.. 


    Tart Bunga Comel


  • Butter - 115 gm
  • Minyak sapi - 115 gm
  • Telur gred B - 1 biji
  • Tepung gandum - 450 gm
  • Sedikit Garam
  • Air sejuk (zura x letak)


  • Pecahkan telur di dalam bekas adunan..
  • Masukkan butter dan minyak sapi.
  • Gaul hingga sebati dgn hanya menggunakan whisk.
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
  • zura tak gunakan air sejuk tapi setelah adunan menjadi doh, letakkan sebentar didalam peti ais.
  • Guna acuan seperti gambar dibawah.
  • Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian anda.
  • Jika letak inti yg banyak maka dapatlah tart yang tebal.
  • Bakar pada suhu 170C - 180C selama 20-25 minit.



    Jem Nenas



  • 10 biji nenas - disagat dan toskan airnya
  • 3 kampit gula
  • sedikit pewarna kuning




  • Kacau nenas dan gula.
  • Bila hampir kering masukkan pewarna kuning.
  • Kacau hingga kering dgn api perlahan.



      Cara2 bagaimana membuat tart bunga


Untuk tampok bunga, ambil sedikit doh dan warnakan hijau.








Selamat mencuba!!

Tuesday, 8 November 2011

Kek Karamel

Assalamualaikum.. 




Salam sejahtera semua .. dah lame zura xde entry masakan dek diganggu oleh anak kembar zura nih.. dah la sepanjang ari diorng dok ngadap comp ni,, nak guna jap pun susah.. huhuhu.. dah byk jugak resepi2 yang zura cuba cuma tak berpeluang nak update,, insyaallah akan update entry masa anak2 tido..




Kali ni zura nak share resepi kek karamel yang zura amek dari blog kesayangan zura iaitu masam manis.. kek ni memang sedap & gebu.. dah banyak kali zura buat kek ni, Alhamdulillah semuanyer menjadi.. terima kasih pada kak ita kerana sudi berkongsi resepi dan tips2 sehingga menjadi dgn gebunyer.. mintak izin kak ita nak share resepinyer di sini ya..




Zura copy paste resepinyer disini..


Kek Karamel

Gula Hangus 

  • 2 sudu besar gula pasir

  • Sediakan loyang 8 inc. 
  • Tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan.
  • Biar gula hancur dan warna tukar jadi perang.
  • Ratakan gula dgn menyenget2 kan loyang kiri dan kanan 
  • Biar gula sejuk. Gula yg sejuk ni akan keras dan akan retak2 dan berbunyi spt kaca pecah bila dah keras.
  • Ketepikan 




Bahan Karemel


  • 1/2 tin susu cair 
  • 70g gula castor
  • 1/2 sudu teh esen vanilla
  • 3 biji kuning telur

  • Kacau susu dan gula hingga gula larut.
  • Kacau telur dan esen perlahan.
  • Satukan kedua2 bahan dan kacau rata perlahan aje.
  • Kemudian tapis ke dalam loyang gula hangus tadi.
  • Ketepikan.
  • Kalau nak dapatkan lapisan karemel yg tebal gandakan sukatan susu dan kuning telur.
  • (Adunan ni tak perlu di bakar dulu ye! kita akan bakar adunan ni bersama adunan kek nanti )



Adunan Kek Bahan 1


  • 70g gula kastor
  • 3 biji telur kuning
  • 135ml air 
  • 45ml minyak masak

  • Pukul telur kuning, minyak dan air sampai gebu dan tukar ke warna putih.
  • Kemudian masukkan gula kastor dan pukul lagi sampai naik se
  • kali ganda.



Adunan Kek Bahan 2


  • 140 gm tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder


  • Matikan  mixer dan masukkan tepung dan baking powder yg telah diayak
  • Masukan  sikit2 dan kacau perlahan secara kaup balik hingga kesemua bergaul sempurna.
  • Ketepikan.




Merinque 
 
  • 6 biji putih telur - pastikan jgn tercampur sedikit pun telur kuning
  • 70g gula castor
  • 1 sudu teh krim of tar2

  • Pastikan semua peralatan dalam keadaan kering
  • Pukul putih telur hingga berbuih
  • Masukkan gula dan tatar dan terus memukul dgn speed tinggi hingga adunan kental dan kaku. kalau kita terbalikkan loyang adunan putih telur tu tidak jatuh
  • Masukkan 1/3 bahan merinque kedalam adunan tepung tadi.
  • Gaul rata secara kaup balik
  • Kemudian masukkan semua baki adunan merinque dan ratakan dgn kaedah kaup balik hingga bergaul sempurna. Kacau perlahan sahaja.
  • Bahagikan adunan kepada 3 bahagian yg sama banyak.
  • Letakkan pewarna yang anda sukai.


  • Kemudian tuangkan adunan kek ni ke atas lapisan karemel tadi.
  • Belang- belangkan adunan
  • Tuang 3 sudu lapisan pupple, kemudian 3 sudu lapisan pink di tengah-tengah lapisan purple. Kemudian tuangkan pula  3 sudu lapisan biru di tengah-tengah lapisan pink.
  • Buat begini sehingga 3/4 adunan, kemudian buat pula cara yg sama dgn 2 sudu pula.
  • Akhir sekali dengan satu sudu.
  • Lorekkan atas adunan dengan lidi.
  • Panaskan oven terlebih dahulu.. panaskan pada suhu 170 C terlebih dahulu. Bila dah masukkan kek dalam oven tukar pada suhu 160C
  • Gunakan api bawah sahaja. 


Kaedah Steam Bath

 
  • Tuangkan air panas dalam loyang yg lebih besar dari loyang kek tadi.
  • Letakkan loyang yg berisi kek dalam loyang yg berisi air panas tadi
  • Letakkan pada rak bawah dalam oven.
  • Bakar kek pada suhu 160 C dengan api bawah selama 1 jam atau sehingga kek benar-benar masak.
  • Jangan buka pintu oven semasa proses pembakaran 1/2 jam pertama.
  • Selepas masak biarkan kek kekal dalam oven sehingga kek renggang di tepi loyang.
  • Terbalikkan kek atas pinggan dan biarkan kek turun sendiri.
  • Potong kek bila ia benar-benar telah sejuk.
  • Simpan kek dalam peti ais untuk tahan lebih lama.
  • Kek ni juga sedap di makan dikala sejuk.



Sharing is caring.. 


Alhamdulillah.. Selesai sudah Ibadah korban..



Assalamualaikum..


Harap  sihat semuanyer.. bagaimana dgn Hari Raya Aidil Adha,, tentu ramai yg balik kg kn?? Alhamdulillah.. walaupun dgn ketiadaan kedua ibubapa zura yg mengerjakan ibadah haji,, Ibadah korban tetap dilaksanakan di kediaman ibubapa zura atas permintaan peserta2 ibadah korban.. 




Sebelum ni zura memang tak pernah ada pengalaman melihat ibadah korban dilaksanakan.. So,, ni merupakan kali pertama zura saksikan.. Alhamdulillah.. bersyukur sangat2 kerana semuanyer berjalan dgn lancar,, tak sampai 2jam semuanyer sudah selesai.. 




Terima kasih tak terhingga kepada Hajah Manah yang menguruskan tentang pembelian lembu dan kepada yang lain2 atas kerjasama yang diberikan.. Selamat Hari Raya Aidil Adha 1432H..

Thursday, 20 October 2011

Pumpkin Rose Pau

Assalamualaikum..


Alhamdulillah terang cuaca pagi ni.. harap2 dapat la buat keje2 kat laman rumah.. maklum la musim hujan ni rumput2 pun cepat tumbuh.. Breakfast apa pagi ni?? jangan pening2 jom kita buat pau.. 






Resepi ni zura dapat dari dapur kak Ita masam manis.. Oleh kerana tergoda dgn rupa paras Purple Sweet Potato Rose Pau Kak Ita,, zura pon cari2 la bahan kot2 ader.. Rupa2nyer zura dh gunakan keledek yang disangka2kan ader tu.. huhuhu.. cari pulak jem,, cuma tinggal jem strawberry jer.. hmm.. hati dah meronta2 nak buat rose pau tu.. Zura buka fridge jumpa la sebijik labu.. Haaa.. ape kata  tukarkan keledek dgn labu.. nak gna jem ape pulak nih.. zura pon search google mne tau ader jem labu.. memang ader tapi ade campur halia, kayu manis, oren & lemon.. takot anak2 x suke pulak rasa halia & kayu manis tu.. Aah buat jer la R&D sendiri.. Alhamdulillah jadi jugak pumpkin jam zura.. yeay..




Berejam jugak nak menyiapkan pau ni dek dikacau oleh anak kembar zura, Farhan & Fahrin.. Hmm.. sabo je laa.. Zura kongsikan resepi Kak Ita yang dah dijahanamkan oleh zura kat sini.. Jangan marah ye kak..


   PUMPKIN ROSE PAU



  • 250 gm - labu (direbus) kak ita guna keledek purple
  • 200 gm - air
  • 500 gm - tepung gamdum (kak ita guna Tep Pau)
  • 1 tsp - Baking powder
  • 100 gm - gula
  • 50 gm - shortening atau lemak sayuran
  • 1/4 tsp - garam
  • 11 gm - yeast segera
  • 1 tsp dough softener (zura letak)




  • Labu dibelah 4, buang biji dan direbus. Ambil isi labu menggunakan sudu dan kisar dgn air sehingga halus.
  • Campurkan semua bahan kecuali shortening, uli hingga menjadi doh yang lembut.
  • Masukkan shortening dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan tak melekat ditangan.
  • Jika adunan terlembik boleh tambah sedikit lagi tepung.
  • Tutup doh dgn towel dan simpan doh dalam almari atau tempat yang hangat sehingga doh naik 2 kali ganda lebih kurang 1 jam.
  • Setelah doh naik tumbuk2 doh untuk keluarkan angin.



   Cara2 untuk buat Pau Biasa



  • Bahagikan doh kepada beberapa bahagian dengan berat 50 gm, isi inti dan letak doh atas kertas lapik.
  • Rehatkan doh sehingga naik 2 kali ganda.
  • Kukus doh dalam kukusan yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama lebih kurang 10 - 12 minit.



   Cara2 untuk buat Pau Ros


Doh yang telah siap tadi kita bahagikan kepada bebola dgn setiap satu beratnya 15 gm. Ambil 6 biji doh dan canai setiap satu doh nipis berbentuk bulatan.

Susun keenam-enam doh yang telah dicanai tadi bertindih2 seperti gambar. Bulatkan inti sebesar guli. Letakkan 2 biji inti di atas doh yang telah disusun.





Kemudian gulung doh hingga hjg. Ptg ditengah gulungan menjadi 2 kuntuman, kemaskan. Letak diatas papercup. Rehatkan doh dan biarkan naik 2 kali ganda. kukus pau selama 10-12 min.







Oopps.. hampir terlupa resepi jem labu..






   Pumpkin Jam



  • 400 gm Labu (rebus)
  • 250 gm Gula
  • 1/2 cawan Air
  • 3 sb Tep gandum (bancuh dgn 3sb air)
  • 3 helai Daun Pandan


  • Campurkan semua bahan ke dalam periuk. Masak hingga pekat dan kemudian biarkan sejuk..



    Selamat mencuba..

Monday, 17 October 2011

Labbaik Allahumma Labbaik..

Assalamualaikum..


sumber: google



Sejahtera hendaknya semua ya.. Diam x diam, dah nak masuk bulan Zulhijjah.. Seronoknyer tengok orang pergi menunaikan Haji.. terdetik jugak la dlm hati bila la turn zura pulak.. Insyaallah.. Allah maha mendengar doa hamba-Nya.. Rindunyer pada Kaabah.. rindu pada suasana dimana Allah sentiasa diutamakan.. terasa keindahan & keteguhan Islam di sana walaupun telah 15 tahun yang lalu zura mengerjakan umrah.. Detik itu merupakan kenangan manis dalam hidup zura.. 




Alhamdulillah.. tahun ni tercapai jua hajat kedua ibubapa zura utk mengerjakan haji.. Bersyukur sangat2 bila Abah & Mak dapat tawaran dan kemudian ujian kesihatan pun tidak menjadi halangan walaupun Abah & Emak mempunyai masalah kesihatan.. Lebih mendebarkan apabila jadual penerbangan masih belum di terima walaupun sudah masuk bulan Zulkaedah,, yang kebiasaannya sudah diterima pada bulan Syawal.. 






Panik jugak la bila penerbangan awal sudah berlepas tapi masih belum dapat jadual penerbangan.. Lepas tu baru la gelabah,, hari2 pegi Tabung Haji Kulai tanya jadual.. Oleh kerana petugas TH Kulai tak berjaya hubungi Puan Norlin dr TH W.P,, dia pun beri no tel Puan Norlin untuk dihubungi.. Alhamdulillah.. Puan Norlin berikan no kapal terbang dan tarikh penerbangan iaitu pd 11 okt 2011.. Huhh! legaa.. ia la cuak juga kalau tak jadi pergi di saat2 akhir.. Maklum la kenduri dan persiapan dah dibuat.. Masa hanya ada seminggu sahaja lagi untuk buat persiapan terakhir.. kami adik beradik sama2 membantu untuk menyiapkan keperluan mereka..








Dalam 1 minggu terakhir memang penat la mak & abah coz ramai sanak saudara & kenalan yang datang berkunjung.. Nasib baik juga kami dengar nasihat pakcik yang bekerja di Tabung Haji untuk membuat kenduri lebih awal.. kalau tunggu tarikh baru nak buat kenduri memang kelam kabut jugak la.. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.. Zura doakan mak & abah diberi kesihatan, dipermudahkan segala urusan serta mendapat haji yang mabrur.. Amin..





Wednesday, 28 September 2011

RED VELVET CAKE

Assalamualaikum..




Salam ceria semua.. pejam celik, pejam celik dah nak habis raya.. Banyak lagi rumah makcik, pakcik & sedara yang zura tak sempat beraya.. Nak buat macam mana suami zura ni sabtu & ahad pun kne keje.. kalau rumah kawan2 & jiran boleh la pergi malam lepas dia balik keje.. Nampaknyer terpaksa la tel makcik & pakcik yang zura tak sempat beraya tahun ni.. Insyaallah lepas raya bila ada masa zura pergi lah..




Hmm.. Arini zura nak kongsikan resepi kek pulak.. Pernah dengar RVC kan?? Haa.. zura pun dah terkena tsunami Red Velvet Cake n Cupcakes nih.. Geramm jer tengok orang punya RVC.. Tu yang tak tahan tu.. Sampai termimpi-mimpi.. kebetulan masa zura dapat resepi ni dah hampir dgn hari jadi mak zura..  1st time zura buat RVC ni masa bzday mak zura,, tp tak berapa moist coz overcook n kurang susu.. masa tu zura tak ade penyukat khas tok wat kek.. Yang ni 2nd time zura wat.. Alhamdulillah ade improvement.. hehee.. Kek ni sepupu zura yang order setelah dia makan RVC masa bzday mak zura.. katanya kek ni cam "milk booster" coz lepas dia makan kek ni susu dia  banyak kerana dia menyusukan anak.. mungkin sebab ada kandungan susu dan cream cheese agaknyer..



Resepi ni zura dapat masa tengah cuci mata kat myresepi.. Dari nadiaejat.. katanya resepi ni di ambil dr pinchmysalt.com yang diterjemahkan ke bahasa melayu.. 
So RVC anyone? hahaha.. zura kongsikan resepinyer di sini.. 


Red Velvet Cake



Bahan-bahan (1 biji)

  • Kek (Sila guna penyukat khas)
  • 2 1/2 cup tepung kek (1 cup tepung kek = 2 sudu kecil cornstarch dlm 1 measuring cup n isikan selebihnya dgn all purpose flour. ayak 3 kali.)
  • 1 sudu kecil serbuk penaik diayak
  • 2 sudu besar serbuk koko tanpa pemanis (biasanya guna van houten)
  • 2 oz pewarna merah (kalau xtau sukat dlm oz, campurkan dengan serbuk koko sampai boleh jadi pes pun cukup)
  • 1/2 cup butter
  • 1 1/2 cup gula
  • 2 biji telur pada suhu bilik
  • 1 sudu kecil ekstrak vanila/ 2 sudu kecil esen vanila
  • 1 cup buttermilk pada suhu bilik. kalau xdpt beli kat kedai, resipinye ade di bawah
  • 1 sudu kecil cuka putih
  • 1 sudu kecil sodium bikarbonat/baking soda
  • Buttermilk
  • 1 cup (240 ml) susu kotak full cream
  • sama ada 1 3/4 sbesar cream of tartar atau 1 sbesar cuka putih atau 1 sbesar jus lemon

  • Bahan2 Cream cheese frosting

  • 2 buku cream cheese, dilembutkan
  • 1/2 cup butter dilembutkan
  • 1 sudu kecil ekstrak vanila/ 2 sudu kecil esen vanila
  • 2 cup gula icing, diayak. kalau xsuke manis boleh kurangkan gula tp saya guna 2 1/2 cup

Cara-cara

  1. BUTTERMILK: campurkan tartar atau cuka atau jus lemon pada susu dan biarkan selama 15 minit. Kacau rata sebelum guna. Ataupun campurkan 3/4 cup plain yoghurt bersama 1/4 cup susu pun boleh jugak. Ikut mane yang sesuai.
  2. KEK: sapukan butter pada 2 loyang bulat bersaiz 9 inci ataupun 3 loyang bulat bersaiz 8 inci. Panaskan oven pada suhu 170 darjah celsius.
  3. Ayakkan bersama tepung kek dan serbuk penaik di dalam satu bekas sederhana. Di dalam satu bekas kecil, gaulkan serbuk koko dengan pewarna merah sehingga menjadi pes yang tidak berketul.
  4. Dalam satu bekas besar, pukul butter dengan gula sehingga kembang. Masukkan telur satu per satu, kemudian masukan esen vanila dan pes koko merah tadi. Ratakan campuran dengan spatula sambil memukul.
  5. Perlahankan mixer, masukkan 1/3 daripada tepung dan pukul rata, kemudian masukkan 1/2 daripada buttermilk, pukul rata lagi. Masukkan 1/3 lagi tepung,pukul dan semua buttermilk,pukul dan kemudian kesemua tepung yang tinggal.
  6. Campurkan cuka dengan baking soda dalam satu bekas kecil. Nanti die berbuih. Cepat2 campurkan dalam adunan kek dan gaul kemudian masukkan dalam loyang dan bakar.
  7. Bakar pada suhu 170 darjah celsius selama 25-30 minit. Kek ni moist, so kene cek awal. Bile cucuk dengan lidi je dah bersih, keluarkan dari oven.
  8. Sejukkan kek selama 10 minit sebelum keluarkan dari loyang. Pastikan kek dah betul2 sejuk sebelum letak frosting.
  9. CREAM CHEESE FROSTING: Pukul butter dengan cream cheese sampai halus, perlahankan mixer dan tambahkan gula icing dan esen vanila.
  10. Untuk letak frosting, terbalikkan kek pertama supaya bahagian kek yang rata di atas, sapu frosting di bahagian rata kek,lagi tebal lagi sedap. kemudian letakkan kek yang kedua atas kek tadi, bahagian yang rata menghadap bawah. kemudian sapu frosting di seluruh kek.
  11. Kek ni sedap kalau dah masuk dalam peti sejuk lepas tu keluarkan sekejap bagi tak keras, baru makan.

Cuba jangan tak cuba.. hehee..=)

my playlist